26 februarie 2009

Gmail Outage In Numbers

2 ore si jumate. Timpul cat n-a functionat Gmail-ul marti. Ce a oferit Google, este $2,05/utilizator. Si a fost destul de generos, pentru ca timpul "pierdut" valoreaza $0,41 dupa calcule reale. 

Cei care platesc $50 anual pentru Google Apps Premier Edition, care contine si Gmail, au la dispozitie acest serviciu, garantat 99,9% lunar. In plus, Google Apps Service Level Agreement garanteaza 3 zile in plus daca downtime-ul este intre 99% si 99,9%. Cele 2,5 ore reprezinta un uptime de 99,63% din total, care e departe de 99%, totusi Google a prelungit cele 3 zile la 15.

Cei afectati au fost mai ales europenii si cei din Asia si India. In State tocmai a rasarit soarele cand a avut loc incidentul, dar se pare ca Google - desi fiind destul de generos de data asta - valoreaza mai putin timpul utilizatorilor Google Apps, decat ai propriilor angajati. Ei, pentru un service de $50/an si care a fost picat de 2 ori (recent in octombrie 2008) in cei 6 ani de functionare, mi se pare destul de ok. In plus, Gmail este deocamdata in stadiune beta...deci scuzele sunt acceptate. Cel putin asta cred cei de la Google. Pe de alta parte companiile folosesc acest serviciu de obicei integrat cu un alt client e-mail, iar in ceea ce priveste setarile imap/pop3, acestia au functionat la mai multi utilizatori. Cati au fost afectati? 113 de milioane de utilizatori Gmail, iar Google n-a raspuns clar la intrebarea "De ce?". Au afirmat insa ca lucreaza momentam si vor lucra la perfectionarea sistemului, cum numarul utilizatorilor este in continua crestere. 

Eu, personal, de pe iPod am putut accesa contul meg Gmail, si ce am observat inca, este ca Gmail Offline a primit un update dupa cele 2,5 ore. Pana in prezent numarul versiunii era 0.1, care s-a schimbat la 0.2. Ar fi vorba de o tehnica de advertising? Bineinteles ca nu! Compania cea mai inovatoare pe acest segment (innovation marketing) n-ar baga mana in foc pentru asemenea solutii. Cert este ca aceasta miscare a facut advertising si trafic la site-uri precum Twitter, unde peste o mie de tweet-uri au aparut in fiecare minut dupa caderea popularului servici de mail.

Update: scrisoarea trimisa catre utilizatorii Premier de catre Google dupa incidentul de marti: http://www.google.com/appsstatus/ir/1nsexcr2jnrj1d6.pdf

Niciun comentariu: