23 februarie 2009

Can We Trust Google?

Dupa cateva mail-uri si mesaje legate de Google Latitude si in general de gigant, m-am gandit ca e timpul sa clarific unele concepte si neintelegeri legate de acestea.

In primul rand Latitude: multi se plang ca e ca un regim ex-comunist, si ca e anti-privacy ceea ce face Google cu acest produs. Ori sunt eu prea naiv, ori acesti oameni nu inteleg (in primul rand pentru ca n-au folosit pana acum) rostul si modul de functionare al lui Latitude. E destul de simplu: te localizeaza dupa adresa de IP, ca si GeoBytes, si iti arata pozitia pe Google Maps. Bineinteles, doar dupa ce utilizatorul permite acesta, deci isi da acordul. Sper ca ati inteles magnitudinea acestui lucru: ti se publica pozitia, doar daca soliciti acesta si doar persoanelor "invitate" de tine. De parca ISP-urile si serviciile de telefonie mobila n-ar sti locatia exacta al fiecarui client/utilizator de ani de zile.

Insa care-i treaba cu Google? La fel ca si cu Latitude: avem alternative...Microsoft Live Search, Yahoo! Search si asa mai departe. Cine ne obliga sa folosim Google (si alte servicii ale acestuia)? Nimeni! Au concurenta serioasa, de care beneficiam doar noi, utilizatorii. Deci...go for it! Microsoft is great!

Eu, personal admit, ca Google "ma poseda", in sensul ca utilizez zilnic Google Search Engine, Gmail, Google Calendar, Reader, Docs, Maps, Earth, iGoogle, Blogger, Finance, Book Search, Blog Search, Analytics, Trends, Zeitgeist, Web History, folosesc conturi multiple AdWords, AdSense, AdWords Editor, si Chrome cand sunt pe PC. Va ajunge? Pentru ca mie mi se face rau deja.  Si daca ar fi disponibil la noi as folosi si alte produse. Mai mult, daca as avea un IMM, as folosi Google Mini, sau chiar Google Search Appliance.

Cum v-am spus, mi se face rau gandindu-ma la faptul ca sunt o carte deschisa pentru Google (dar nu prea-mi pasa), ca si alti utilizatori care au votat langa companie. Insa ce ar fi daca aceste informatii ar fi posedate de firme ca de ex. Microsoft? Nici nu vreau sa-mi imaginez. Spam-uri si reclame toata ziua, site-uri pline de bannere (am mai vorbit despre atitudinea mea fata de bannerele flash) cu produsele lor de 2 lei (ma scuzati dar cam asta e parerea mea despre MS dupa ultimele "inovatii" iesite la iveala).

Problema e simpla: cum s-ar comportau altii intr-o asemenea situatie, si care ar fi rezultatele obtinerii datelor personale ale utilizatorilor? Am vazut ca de ex. Facebook nu poate face fata la nici macar o fractiune din numarul utilizatorilor Google. Parerea mea este ca brandul are cel mai mare efect asupra atitudinii user-ilor: e bun, gratuit, functioneaza, si e util! Iar daca toate astea nu ne atrag...avem alternative...nimeni nu ne obliga sa le folosim.

Un lucru ramane cert: cu cat mai mult va creste notorietatea brandului si implicit numarul utilizatorilor, cu atat mai mult va fi expus atacurilor hacker-ilor, insa cum am vazut recent, deocamdata nici bancile nu pot face fata acestora.

Niciun comentariu: