24 ianuarie 2009

Online Research


Recent am avut o discutie interesanta cu un partener al firmei la care lucrez momentan. Compania respectiva planuieste sa deschida un webshop (industria auto) si au nevoie de solutiile oferite de noi (software mai ales) pentru a realiza acest proiect si bineinteles a-l promova ulterior (nu vor sa auda de SEO deocamdata).

Dupa ce am trecut de prima faza - partea de soft si implementare - am trecut la partea de promovare online. Cum v-am spus, discutia era interesanta din mai multe puncte de vedere: in primul rand, erau extrem de hotarati in ceea ce priveste viitorul companiei pe segmentul web. Chiar eram uimit de acest lucru. Am observat la mai multe firme, ca nu prea acorda atentie nisei online. Gasesc pe cineva din cadrul firmei care mai navigheaza din cand in cand, si e treaba lui sa realizeze proiectul de 5 stele...iar daca ceva nu merge tocmai cum trebuie, "piata online e de vina...e o jucarie, nu-i bun de nimic". Firma respectiva avea o alta abordare: in primul rand am fost uimit, cand am intrat in sala de conferinta, unde ma astepta directorul general al firmei, directorul financiar, directorul de retail, contabilul firmei, directorul economic, directorul marketing, si inca doi de la IT. Cam atat despre seriozitate. Tot respectul fata de ei!!!

In ceea ce priveste partea de promovare, bineinteles n-au lipsit discutiile de 3-4 ore despre Google AdWords si AdSense, fata de care au fost la fel de deschisi. Insa ceea ce le-a uimit intr-adevar era partea de statistica si previziune.

E vorba despre industria auto, iar cea mai mare parte din profit rezulta din comercializarea anvelopelor. Intrebare: cum pot ei sa utilizeze internetul pentru a afla statistici despre cererea fata de aceste produse? Raspuns: Google! Statisticile le-au uimit, dar de fapt si-au dat seama de comportamentul consumatorilor romani pe acest segment. Cum rezulta din cautarile pentru anvelope, acestea au o cerere mai semnificativa inainte de iarna, cand toti isi dau seama ca "ar fi cazul deja...", iar anvelopele de vara pot fi utilizate 5-6 ani "doara n-o sa crapa". Ma rog, nu comentez (Interesant daca observati pe grafic cum creste rata de utilizare a internetului in tara. In fiecare an mai multe si mai multe cautari pentru acelasi cuvant).

Intrebarea urmatoare: cum firma comercializeaza mai multe acesorii si piese pentru Logan, si vor sa se extinda si peste hotare, cum pot afla care sunt pietele unde se vinde cel mai bine marca respectiva? Raspuns: aceeasi strategie. Google, are informatii clare si exacte in acest sens (graficul de mai jos nu reprezinta versiunea cea mai detaliata), si se poate observa clar tarile cu cel mai mare potential al marcii.

Intrebare: partea de AdWords langa cautari e clar. Dar cum o sa utilizeze AdSense-ul pentru a targeta piata din Cluj? Google Ad Planner, ofera solutii complete pentru acesta (e foooarte tareee). Nu ma complic cu explicatii, vedeti tabelul de mai jos si veti intelege despre ce e vorba. Hint: idea e sa targetam cele mai frecventate siteuri clujene cu reclamele AdWords :)
Ultima intrebare: cum poate fi masurat activitatea online al firmei (care va reprezenta cea mai mare parte al business-ului in max 2 ani)? Raspuns: Google Analytics. Despre GA intr-un post viitor, si mai detaliat, insa merita mentionat ultima reactie al directorului financiar, ca o concluzie pentru postul de azi: "Stiam ca avem nevoie de o asemenea solutie, insa n-am reusit sa formulam toate aceste intrebari pana acum...Se pare ca Google ne-a dat un raspuns clar...De asta am avut nevoie intotdeauna..."

Trebuie luat in considerare faptul, ca deocamdata asistam doar la inceputul unei revolutii de acest gen. Cum a mentionat si Dr Eric Schmidt: "1,3 miliarde de utilizatori internet, reprezinta doar 22% din total...trebuie sa ne pregatim din timp, atat pe partea de HW+SW cat si in ceea ce priveste posibilitatile oferite de sistem."

Niciun comentariu: