29 ianuarie 2009

Google AdWords Basics - Part 02


Cred ca nu mai reprezinta o noutate afirmatia, ca bugetele de advertising incep sa se muta de la formatul "traditional" - ma refer la media conventionala, TV, Radio, afise tip billboard - la cel online. Clientii agentiilor de advertising vor sa cheltuiasca bugetele "destept", deci vor sa vada atat ROI-ul din aceste investitii cat si rezultate clare, masurabile. Pana acum, cea mai mare problema a diviziilor de marketing era, ca dupa ce s-a alocat o suma semnificativa acestui tip de activitati, la meeting-urile unde se discuta bugetul, profitul, CA, etc, cei de la marketing n-au putut sa faca dovada de rezultatele concrete ale acestor resurse investite: "Am avut o cifra de afacere x, si probabil ca peste 60% din acesta e rezultatul activitatii de marketing".

PPC-ul (pay-per-click) este cea mai buna alternativa in acest sens la momentul actual (si va ramane si in viitor), cu ajutorul caruia poti sa vezi clar rezultatele vs. suma investita. Cu alte cuvinte ROI. Bineinteles, un manager AdWords care se mai si pricepe, adauga KPI-urile (Key Performance Indicator) la acesta, ca ad-urile sa fie cat mai eficiente pana la urma, si bineinteles cat mai ieftin pentru client...rezultand in multumirea acestuia.

Pe de alta parte, daca o companie incepe sa-si faca PPC advetising dupa capul lor, fara sa angajeze un specialist AdWords...ei, cam asta s-a intamplat in tara pana acum. Pornind pe principiul ca nu e mare minune sa scrii 4 randuri, si sa adaugi 3-4 cuvinte si un link, multi s-au apucat de campanii PPC, si pana la urma au iesit reclame de genul: "Vrei bani gratis? Click aici!". Doua lucruri: Google nu permite formulari aiurea de genul "bani gratis", si nu permite bineinteles "Click here" sau "Click this ad" si alte variatii. Cert este ca din asemenea motive (neintelegerea sistemului AdWords), piata PPC nu s-a dezvoltat in ritm occidental, iar acum, cand criza mai pune cu o lopata peste, si ar atrage peste 60% din fondurile de online marketing...lipsa de profesionalism pe acest segment nu va duce la nimic bun pana la urma.

Sa fie clar, atat pentru firme, cat si pentru persoanele fizice care vor sa ia acest tip de serviciu in considerare: o campanie AdWords care ajunge in mana gresita, se caracterizeaza prin urmatoarele:
  • Neintelegerea unor fluxuri in sistem de tip "Acesta unde duce?" sau "Asta de unde rezulta?"
  • Costul click-urilor se ridica, iar Quality Score-ul ramane sub 3-4 (ceea ce implicit duce la ridicare costurilor)
  • Cei care administreaza campania vor crede ca nu e destul de efectiv sistemul (pe cand e cel mai efectiv sistem de advertising)
  • Nemasurarea rezultatelor (din cauza lipsei de experienta), si pierderea informatiilor semnificative
  • Pana la urma o sa pare o "jucarie" pentru unii, care nu inteleg potentialul din textads (pentru acestia recomand cei peste 5000 de site-uri de specialitate)
  • Nu o sa inteleaga motivul pentru care sa dea click pe "acele reclame din dreapta cautarilor" (am explicat clar intr-un post anterior diferenta dintre rezultatele organice si cele sponzorizate)
As putea porni un blog nou pe acest subiect, dar cele mai importante sunt cele mentionate. Eu, personal vad foarte mare potential in acest mediu online, insa trebuie bine gandit si conceput strategiile, inainte de a porni in aceasta directie.

Niciun comentariu: